Serdar Arslan is zorgprofessional en ondernemer bij A-PIC. Serdar en zijn team worden ingehuurd door ziekenhuizen en zorginstanties. In dit blog vertelt Serdar over zijn bijzondere en hectische werkdagen. Dit keer: Het UMC Utrecht.
Vandaag staat Serdar, zoals bijna elke andere dag, om 06.00 uur op. Nadat Serdar zich heeft klaargemaakt, loopt hij direct naar zijn sokken la. Ook vandaag kiest hij een paar leuke Happy Socks uit. En dan is het tijd om richting het UMC Utrecht te gaan.
Moeilijke ingreep
Om 07.10 uur loop ik de kleedkamer in en tien minuten later sta ik op de OK. Samen met eerstejaars arts-assistent Drs. P van de anesthesiologie verdeel ik de taken en bespreken we alles nog even goed door. We verwachtten namelijk een moeilijke luchtweg ingreep bij de eerste patiënt. Om 07.55 uur is het tijd om de patiënt te gaan halen en richting de operatiekamer te gaan. Samen met het operatieteam doen we de laatste controles. Wij sluiten de patiënt aan de bewaking en brengen hem in slaap.
Goed leermoment
Het eerste plan om klassiek laryngoscopie te verrichten, mislukt. Het tweede plan wordt videolaryngoscopie. Gelukkig stond dit al klaar. We kijken via een camera of we de luchtweg goed in zicht krijgen. Dat gaat goed. Drs. P. doet de operatie en probeert de oog-handcoördinatie tevergeefs onder de knie te krijgen. Na een tweede poging lukt het weer niet. We besluiten de patiënt eerst weer even op de ventilatiekap te nemen. De aanwezige anesthesioloog Dr. I. vraagt aan mij of ik even mee wil kijken. Ik neem de kap ventilatie over en vraag aan Drs. P. of hij mee kan kijken. Ik laat hem de techniek zien en geef hem tips en tricks, zodat hij dit ook ziet en leert. Uiteindelijk verloopt de ingreep voorspoedig.
Teleurstelling
Na de operatie bespreken we het even na. Drs. P. gaf aan dat hij baalt dat het hem niet lukte. Ik stel hem gerust. “Je bent nog aan het begin van je carrière”, vertel ik hem, “dus er zullen nog meer van zulke moment volgen.” Het feit dat dit een goed leermoment was voor Drs. P, brengt me op een idee. Ik overleg met Dr. I of Drs. P. mag kijken bij de andere patiënt van ons programma, zodat hij direct meer kan leren over de videolaryngoscoop. Mijn collega’s vinden het een goed idee.
Tweede patiënt, tweede kans
Nadat de eerste patiënt wakker is geworden en oké is, haal ik om 11.30 uur de volgende patiënt op. Deze patiënt had 8 jaar terug een dubbele LOTX gekregen. Ik stel me even voor, controleer alles nog eens en biedt haar lekkere warme dekens aan voor op de operatiekamer. Want geloof me, daar kan het heel koud zijn. Dus veel patiënten vinden het fijn om dekens te hebben. Terwijl we de patiënt verplaatsen naar de operatiekamer, maak ik een praatje met haar. Ook stellen we haar gerust, omdat ze anesthesie best eng vindt.
Ze lacht en geeft aan alle vertrouwen te hebben in ons. Na de laatste controle op de operatiekamer brengen we de patiënt in slaap.
“Nou, zo makkelijk kom je niet van ons af, Drs. P”, zeggen we grappend. “Laat maar zien wat je vanochtend hebt geleerd.” Hij lacht en we starten de voorbereidingen. In een vlotte beweging laat hij de videoscoop in de mond glijden en plaatst de tube tussen de stembanden in de trachea. Alles verloopt netjes en soepel. Vervolgens start de chirurg en ook dat verloopt soepel. Om 13.15 uur is alles klaar en is het tijd om de patiënt uit de algehele anesthesie te leiden.
Derde patiënt
Om 13.30 uur wordt de derde patiënt opgehaald. We controleren alles en nemen de patiënt mee naar de operatiekamer. Natuurlijk maken we even een praatje om de patiënt gerust te stellen. Ik vraag naar het beroep dat de patiënt beoefent en of de patiënt zenuwachtig is. “Mijn partner is zenuwachtiger”, grapt de patiënt. We lachen en na de laatste controle op de operatiekamer brengen we de patiënt in slaap. Ook deze keer mag Drs. P. de intubatie doen en ook deze verloopt goed.
Iedereen tevreden
Aan het einde van de dag komen we nog even bij elkaar om de dag te bespreken. Iedereen had prettig en goed gewerkt. Er waren vandaag veel leermomenten voor Drs. P. Hij vond het leuk dat we hem het intuberen hebben laten zien en dat hij het ook mocht uitoefenen. Patiënten tevreden, chirurgen tevreden, wij tevreden. Om 16.15 uur loop ik het ziekenhuis uit. Wat een heerlijke werkdag was het vandaag! Ik ga met een goed gevoel naar huis.